Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Публікація в минулому номері, присвячена курсоутворенню в системі BSP Україна («Курсові ігрища ІАТА», Український туризм, №5 за 2014 р.), викликала широкий резонанс серед туристичної громадськості. Не залишилося осторонь і представництво ІАТА в Україні, яке є формальним власником та регулятором системи BSP на території нашої держави, а відтак і має певні важелі впливу на її функціонування. 7 жовтня представники редакції УТ відвідали національний осередок Міжнародної асоціації авіаперевізників та взяли участь у широкій та різноплановій дискусії з приводу сучасного стану та перспектив взаємодії між авіакомпаніями, авіаційними агентами та представництвом ІАТА в Україні. Сторони намагалися з'ясувати, чи виконує представництво ІАТА функції регулятора та арбітра в цих відносинах, яким чином здійснюються взаєморозрахунки та хто, врешті-решт, визначає валютний курс у системі BSP Україна.
За результатами згаданої зустрічі представництво ІАТА в Україні надіслало до редакції матеріал для публікації, який ми наводимо без змін.
В первую очередь хотим, поблагодарить вас за ваш визит в офис Представительства IATA в Украине 7-го октября, за ваше время и предоставленную информацию о работе вашего уважаемого издания (журнала «Украинский Туризм»).
В продолжение разговора о статье, опубликованной в рубрике «Авиа» в №5-м. номере Вашего журнала «Украинский Туризм», о применяемом курсе валют для расчёта тарифов авиакомпаний при продаже авиационных перевозок в Украине, ниже предоставляется полезная справочная информация от. Представительства IATA в Украине:

• Системы, бронирования (Ticketing System. Providers), предоставляющие возможность выпуска авиабилетов Агентам и Авиакомпаниям, ежедневно вносят в систему курс валют для автоматического расчёта тарифов и такс при продаже авиационных перевозок в локальной валюте (в гривне). Системы бронирования должны, использовать официальный источник информации о курсах валют, в соответствии с IATA Resolution 024e, Attachment A.
• Правила применения курсов валют для расчёта тарифов публикуются в тексте IATA Resolution 024e – RULES FOR PAYMENT OF LOCAL CURRENCY FARES
• Источники курсов валют, для всех стран публикуются в тексте IATA Resolution 024e, ATTACHMENT 'A', SOURCES FOR RATES OF EXCHANGE
• Изменения к данной Резолюции принимаются Тарифной Конференцией IATA. Изменения к данной Резолюции подаются по инициативе Национальной Авиакомпании страны (или Авиакомпаниями), которая является членом IATA Тарифной Конференции, и должны быть утверждены и одобрены Государственными Авиационными властями страны (CAA – Civil Aviation Authority). (Виділення автора – Ред.).
Данная Резолюция 024e публикуется в документе «Passenger Tariff Coordinating Conferences Resolutions Manual – Composite and Worldwide», который можно заказать на сайте IATA – Online Store:
http://www.iata.org/publicatioms/Pages/index.aspx
https://www.iataonline.com/Store/default.htm
https://www.iataonline.com/Store/Search..htm?query=Composite+Manual+&SearchMode=1
https://www.iataonline.com/Store/Products/Product+Detail.htm?cs_id=7795%2D09&cs_catalog=Publications
Кроме этого, можно получить доступ к этой информации on-line:
www.iata.org/publications/online-library<http://www.iata.org/publications/online-library>Online Platform (E-Composite) http://www.iata.org/publications/Pages/online-library.aspx

Отже, представництво ІАТА знімає з себе будь-яку відповідальність за установлення обмінного курсу валют у системі BSP Україна. З формальної точки зору, це не суперечить ані українському законодавству, ані наведеним вище правилам ІАТА. Проте одразу виникає кілька питань:
– Чи існують законні підстави для використання «національною авіакомпанією» (у випадку України це «Міжнародні Авіалінії України») довільного курсу світових валют по відношенню до гривні, який відчутно відрізняється від офіційного, установленого Національним банком України?
– Чому «державна авіаційна влада країни» (тобто Державіаслужба) без заперечень погоджує використання в системі BSP Україна довільного валютного курсу?
Редакція УТ направила запити до керівництва МАУ та до Мінінфраструктури, у структурі якого діє Державіаслужба. Від МІУ ми отримали формальну відповідь про те, що «з метою вирішення ситуації, що склалась при встановленні обмінних курсів для продажу авіаквитків на території України, Державіаслужбою було направлено відповідний запит до Національного банку України...». Від МАУ ніякої відповіді ми не дочекалися. Більше того, із приватної розмови з одним із керівників національного авіаперевізника, ми зрозуміли, що ніякої відповіді не буде. А щодо курсу та курсоутворення, то цей самий представник керівництва заявив, що обмінні курси у BSP Україна й надалі встановлюватимуться за ініціативою компанії МАУ на власний розсуд її керівництва. «Ми сьогодні не маємо жодних підстав повертатися до офіційного курсу», – стверджував представник керівництва національного авіа-перевізника. Після чого намагався виправдати таку позицію: мовляв, навіть за умов установлення завищених курсів придбання квитків через BSP Україна є найвигіднішим для кінцевого користувача по відношенню до інших каналів – з урахуванням коміссій банків, часу на переказ коштів та подібних сторонніх витрат.
Із цією точкою зору категорично незгодні агенти, які й ініціювали серію публікацій в УТ щодо питань курсоутворення в системі BSP Україна. Тому ми, як професійне галузеве видання. закликаємо усі сторони, що беруть участь у процесі утворення, дистрибуції та продажу авіаційного контенту, до діалогу та пошуку компромісів. Зокрема, звертаємось до керівництва Державіаслужби з проханням звернути увагу на проблеми та потреби авіаційних агентів. Адже процес, який враховує інтереси лише однієї зі сторін (у даному випадку, авіакомпаній – членів ІАТА), у більш-менш сталій перспективі не є життєдайним. Вже сьогодні спостерігається процес пошуку агентами альтернативних способів продажу авіаконтенту – без залучення системи BSP Україна. Наприклад, оформлення квитків через іноземні BSP. Зрозуміло, що ці способи не є ідеальними: крім невластивої для агентів функції суб'єкта зовнішньоекономічної діяльності вони несуть у собі інші ризики, до того ж досить різноманітні (наприклад, ризик потраплення конфіден-ційної інформації до розвідок ворожих держав). Проте нинішня позиція МАУ та Державіаслужби по відношенню до курсоутво-рення не дає авіаційним агентам іншого виходу.
В ситуації, у якій опинилася українська авіаційна галузь, важливими є спільні та узгоджені дії з її поліпшення. Зрозуміло, що ці дії передбачають компроміс, а відтак поступки з боку всіх учасників процесу пасажирських авіаперевезень. Є таке поняття – національний ринок, у нашому випадку – авіаційних послуг. Авіакомпанія МАУ, яка працює на цьому ринку, найбільше залежить саме від його стану. Тому вона найбільше зацікавлена в тому, щоб її рейсами літало якнайбільше громадян України – тільки вони в нинішніх умовах і зможуть підтримати свою авіакомпанію «на поверхні». А тому авіакомпанії, яка має статус національної, варто де в чому поступитися принципами й трохи знизити вартість квитків – у тому числі й шляхом справедливого курсоутворення в системі BSP Україна. Бо в нинішній ситуації виграє лише МАУ та, можливо, інші авіакомпанії, контент яких продається в BSP Україна. Але цей виграш є нетривалим. Водночас у програші залишаються всі інші учасники процесу: як ринок у цілому – через розбалансування усталених механізмів, як окремі суб'єкти підприємницької діяльності – ті ж таки агенти, або. наприклад. «Приват-банк», в якому багато агентів мають свої рахунки, так і держава Україна – через скорочення валютних надходжень до неї.

Віктор ВОЙЦЕХОВСЬКИЙ, заступник генерального директора компанії Tickets.UA з комерційної діяльності:
Враховуючи ситуацію, що склалася в українській авіаційній індустрії, наша компанія змушена піти на непопулярний крок, скоротивши до мінімуму виписку авіаквитків через BSP Україна. Причини цього є прозаїчними: чинний порядок курсоутворення в українському сегменті BSP призводить до того, що процедура виписки квитків у ньому є неконкурентною. А ми є комерційною організацією, діяльність якої спрямована на отримання прибутку, тож ми мусимо здійснювати ті кроки, які приведуть нас до зменшення та мінімізації збитків.
Зрозуміло, що ми є великим агентом зі значним обсягом виписки авіабілетів. Тому наші заходи з мінімізації виписки квитків через BSP матимуть вплив на український сегмент авіаційних послуг.
На жаль, цей вплив однозначно негативний: наприклад, представництва іноземних авіакомпаній в Україні відчують значне скорочення cash flow, що може поставити питання про їхню присутність в Україні взагалі. Це може стати актуальним у випадку, коли нашим шляхом підуть інші українські агенції – а, за нашими даними, такий процес вже розпочався. Тому ми виступаємо за найприродніший та найзрозуміліший спосіб врегулювання ситуації з валютними курсами – повернення до використання офіційних, тобто опублікованих Нацбанком України, курсів валют у BSP Україна та. як наслідок, повернення їй конкурентоспроможності.
У той же час хотів би зазначити, що розповсюджена деякими безвідповідальними працівниками ЗМІ інформація про те, що Tickets.UA виходить з BSP Україна, не відповідає дійсності. Ми не закриваємо акредитацію в ІАТА, зберігаючи можливість оформлення авіаквитків через український сегмент BSP. Адже, по-перше, сподіваємось на врегулювання ситуації, по-друге, маємо певні зобов'язання перед своїми партнерами, яких дотримуємось неухильно.

назад >>>