Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Вікторія ПАЦЮК,   Володимир КАЗАКОВ

Сучасні тенденції розвитку світового туристичного ринку диктують необхідність розширення туристичної пропозиції та постійного пошуку нового нестандартного туристичного продукту. Одним з таких продуктів є промисловий туризм, що містить у собі відвідування як працюючих підприємств, так й об'єктів, які вже перейшли до рангу спадщини (закриті). Зразком тут може слугувати найвідвідуваніший іноземцями туристичний об'єкт України - Чорнобильська АЕС.

Індустріальний туризм в Україні: перші кроки
Свої двері гостинно відчиняють туристам й деякі інші підприємства, наприклад, «Інтерпайп Сталь» у Дніпропетровську чи Полтавський гірничозбагачувальний комбінат в місті Комсомольську, не говорячи вже про численні підприємства харчової та лікеро-горілчаної промисловості.
Важливість даної справи добре усвідомили у Кривому Розі, що нині претендує на звання столиці вітчизняного промислового туризму. Тут, за ініціативи міської влади, було об'єднано представників управлінського апарату, бізнес-структур, науковців та краєзнавців, фахівців індустріальних підприємств в одну робочу групу, результатом чого стало прийняття «Програми розвитку промислового туризму у місті Кривому Розі на 2013-2015 роки». Реалізація цієї Програми спрямована на створення сучасної туристичної інфраструктури, позиціонування Кривого Рогу як центру промислового туризму, популяризацію його індустріальних об'єктів, створення додаткових робочих місць, та, найголовніше, покращення іміджу міста. Нині вже завершується робота по підготовці програми на наступний цикл -2016-2020. Адже Кривий Ріг ніколи не був туристичним центром, тому основні зусилля спрямовані на те, щоб практично з нуля завдяки промисловому туризму перетворити індустріальне серце держави на туристичний регіон.
Задля реалізації всього задуманого на базі комунального підприємства «Інститут розвитку міста Кривого Рогу» було створено відділ промислового туризму (подібні утворення в нашій країні відсутні), працівники якого (аж 2 особи), спрямували свої зусил¬ля на аналітичну, промоційну та методичну роботу зі створення нового туристичного продукту.

Туризм як фактор покращення іміджу індустріальних міст
Ключовим завданням було переконати провідні промислові підприємства у необхідності їх долучення до туристичної діяльності, адже зацікавити підприємства, котрі заробляють мільярди, фінансовою вигодою нереально. За найкращих розкладів прибутки від туристичної діяльності не зможуть покрити й сотої частини надходжень підприємств. Отже, основний капітал, який отримують від розвитку промислового туризму як підприємства, так і місто - це поліпшення іміджу.
На щастя, не без докладання значних зусиль, до керівництва деяких промислових підприємств вдалося достукатися. Найактивніше до питань становлення промислового туризму в місті долучився Південний гірничозбагачувальний комбінат, кар'єр якого по праву вважається візитною карткою міста та України. Сприяє відвідуванню туристами й той факт, що на борту кар'єра за всіма вимогами техніки безпеки створено оглядовий майданчик зі спеціально обладнаною критою кімнатою, де можна споглядати навіть проведення масових вибухів. Влітку ж на честь 60-річчя підприємства було відкрито новий музей, що відповідає всім сучасним міжнародним стандартам, де застосовані ЗБ-технології у демонстрації роботи кар'єру.

Бути шахтарем - як це?
Найбільшим же досягненням стало те, що з червня 2015 року стали реальними екскурсії до працюючих шахт зі спуском під землю! Можливо представники шахтарської професії подумають: що тут особливого, однак, як виявляється, за європейськими мірками - це унікальна пропозиція, адже наприклад, в тій самій Німеччині, де залишилася жменька діючих вугільних шахт, є черга з бажаючих, що прагнуть відчути себе в ролі шахтаря. Однак там спуски туристів до земних надр здійснюються вкрай рідко - один-два рази на рік, черга до діючих шахт розтяглася на 2 роки. Підприємство «Криворізький залізорудний комбінат», у складі якого працюють 4 потужні шахти, може скоротити черги для європейців і задовольнити запити українських туристів. Тож будь-який охочий у віці від 18 до 55 років має змогу відчути всі принади шахтарської професії на Криворіжжі.
Тривалість екскурсійної програми до шахти становить шість годин. Перш ніж поринути у світ таємничого підземелля туристи проходять обов'язковий медогляд та інструктаж з техніки безпеки. Далі - екіпірування в шахтарську амуніцію, саме тут хтось вперше в житті вчиться намотувати портянки. Ну а потім - найцікавіше - спуск в кліті на глибину 1350 метрів (за малої кількості груп і до -1530 м), прогулянка підземеллям до найвіддаленіших забоїв, катання на електропоїзді. Це екскурсія до найглибшої діючої шахти Європи, де , туристи бачать шахту зсередини, сучасну працюючу техніку, щойно видобуту залізну руду, всі технології роботи шахти. Завершується все підйомом на копер, звідки місто видно як на долоні.
Отримати таке задоволення можна, відвідавши одну з шахт підприємства ПАТ «Кривбасзалізорудком», їх тут аж чотири: найглибша залізорудна шахта Європи, що й нині носить свою автентичну назву ім. Леніна (її глибина становить 1605 метрів), шахта «Родина», що є найбільш демонстраційною на підприємстві, шахта «Гвардейская», з подвір'я якої можна оглянути масштабні провальні зони, та шахта «Октябрьская», яка в більшій мірі вико-ристовується під час профорієнтаційних візитів. Також на підприємстві ще з радянських часів функціонує Учбовий центр, при якому на глибині 3 метри створена модель шахти, де кожен профан може спробувати себе за використанням шахтарського знаряддя.

Фактор прибутку: скромний, але стабільний
Скористатися такою пропозицією можна, звісно, не безкоштовно. Якщо перші екскурсанти, серед яких, до речі, були представники США та Швейцарії, викладали по 17-20 євро (за одну особу), то нині інфляція торкнулася й цієї сфери, і наразі вартість подорожі для іноземців складає приблизно 35 євро. Ця вартість цілком співставна з європейськими прайсами, для українського мандрівника розглядають варіант меншої ціни (близько 500 гривень).
Та є на Криворіжжі й ціла низка інших об'єктів, відвідування яких не потребує значних дивідендів. Специфічними індустріальними перлинами міста є: система унікальних провальних зон, що в таких масштабах не зустрічається більше ніде в Європі; відвали кар'єрів, що маючи висоту понад сотню метрів, являють собою аналоги гір з чудовими місячними краєвидами; Криворізький Гранд-каньйон - унікальне штучне утворення, що створилось внаслідок своєрідного «затискання» все тими ж відвалами русла річки Інгулець; 22 мальовничих затоплених кар'єри, глибина яких досягає 70-80 метрів, а це більше, ніж озеро Світязь - найглибше озеро України; унікальна індустріальна спад-щина, що включає найрізноманітніші об'єкти (понад 200); місцеві музеї - скансен гірничої техніки, численні музеї промислових підприємств, три геологічні скансени, унікальні геологічні природні пам'ятки, а також мінералогічний музей, що має статус національного надбання нашої країни. Приваблюють туристів також найбільший в Європі квітковий годинних, всередині якого знаходиться ЗБ-відеогалерея краєзнавчого музею, можливість проїхатись на єдиному в Україні підземному швидкісному трамваї, що є гібридом трамваю та метрополітену, ну й власне сам факт того, що місто має довжину практично 80 км та є найдовшим містом Європи і є доволі привабливим для відвідувачів.
Численні об'єкти нанизані на різні екскурсійні маршрути міста, яких нині нараховується близько п'ятдесяти (!) - це і традиційні автобусні, комбіновані та пішохідні тури, а також низка альтернативних екскурсій - геотури у пошуках напівдорогоцінного каміння, дайвінг у затоплених кар'єрах, кінні прогулянки відвалами, ну а найчисельнішими є велоекскурсії, на які за сприятливих погодних умов, долучається до сотні бажаючих.
Аналіз статистичних показників свідчить, що за перший 2013 рік реалізації програми було проведено лише 34 екскурсії, в яких взяла участь 1351 особа, у 2014 році показники дещо зросли - 57 екскурсій та 1668 екскурсантів, у 2015 році відзначається кардинальне зростання - 101 екскурсія та 2793 екскурсанти. І це лише станом на перше півріччя. Геометрична прогресія не викликає сумнівів. До того ж, якщо у 2013¬2014 році контингент відвідувачів був представлений практично виключно мешканцями Кривого Рогу та Дніпропетровщини, то нині все частішими стають, хоча й поки поодинокі, візити іноземців.

Як промотувати індустріальний турпродукт
Задля промоції та просування даного туристичного напряму у місті вже було проведено два туристичних форуми. Ще в 2013 році, коли промисловий туризм лише проходив етап свого теоретичного становлення, було проведено науково-практичний форум «Індустріальний туризм: реалії та перспективи», на який з'їхалися науковці з різних міст України та Росії, представники туристичних фірм та туристичної преси, досвідом організації промислового туризму ділилися фахівці-практики. У квітні 2015 року було ініційовано Всеукраїнський форум «Індустріальний туризм: кращі практики для ефективного розвитку територій», де основні акценти були сконцентровані на пошуку бізнес-партнерів в питанні розвитку туристичної діяльності.
Відбувається також презентація міста і за кордоном. Це і туристична виставка у місті Забжеґ (Польща), де промисловий туризм розвивається ще з початку ХХІ століття, і V Європейська конференція з індустріального туризму в м. Феррол (Іспанія), і Міжнародна конференція з питань збереження індустріальної спадщини в м. Лілль (Франція). Звісно, зарубіжні експерти навіть не уявляють, де наше місто знаходиться на карті. Однак презентаційний матеріал зі значним фотосупроводом примушує їх полишити скепсис щодо перспектив розвитку промислового туризму в нашій країні.

Бар'єри: високі, та не нездоланні
Звісно активний розвиток даного туристичного напряму як у Кривому Розі, так і в Україні гальмується низкою факторів: це і відсутність на законодавчому рівні поняття «промисловий туризм» та нормативно вивірених засад проведення екскурсій на підприємства підвищеної небезпеки; й занадто консервативне ставлення до забезпечення безпеки відвідувачів та небажання керівництва більшості підприємств перейматися цими питаннями; відсутність іноземних інвестицій в розвиток цього специфічного туристичного продукту; недостатність фінансів для проведення потужної промокампанії; ну а якість доріг та сервісу є загальнонаціональною бідою.
Та незважаючи на певні нюанси, промисловий туризм, що в європейських країнах є трендом останніх десятиріч, має чудовий потенціал для становлення і в нашій країні. З урахуванням того, що в тій же Європі більшість підприємств перетворені у великі музеєфіковані комплекси, а в нашому місті акцент робиться на діючій індустрії (що є офіційним слоганом промислового туризму міста), ми маємо цілу низку переваг. Ефективна та злагоджена діяльність щодо актуалізації наявних домінантів, їх раціонального використання для створення туристичного продукту, сприятиме не лише включенню Кривого Рогу до національного туристичного простору, а й позначиться на формуванні нового туристичного обличчя нашої країни.
 

назад >>>