Українська   English
RSS

 


 
 
 
Підписка на розсилку:

Після набуття чинності безвізового режиму з Європейським Союзом одним із найголовніших очікувань громадян України є прихід до нашої держави авіаційних лоукостерів. Саме тому широка громадськість так болісно зустріла звістку про зрив планів найбільшого європейського лоукостера - ірландської авіакомпанії Ryanair - відкрити цього року маршрутну мережу до Києва та Львова. Адже, на думку широких верств громадськості, авіакомпанії, подібні Ryanair, дозволять нашим співгромадянам за прийнятними цінами у будь-який момент без проблем перетинати кордон та, відповідно, подорожувати Європою.
Насправді це не зовсім так, проте детальний опис схеми бізнес-моделі бюджетних авіаперевізників виходить за межі цієї публікації, та й на сторінках УТ ми неодноразово приділяли увагу цим питанням. Тут же хотілося б зазначити, що деякі лоукостери в Україну вже літають. Наприклад, угорська компанія Wizz Air, яка присутня в українському небі з 2008 року та останнім часом інтенсивно нарощує й розвиває свою маршрутну мережу з Києва, а також відновила сполучення зі Львова.
Наразі, ця бюджетна авіакомпанія виконує польоти на 21 напрямку з української столиці та 2 - зі столиці Галичини. Отже, перетнути без особливих проблем українсько-європейський кордон та за цілком адекватними цінами потрапити до Європи цілком можливо й сьогодні, навіть за відсутності в українському небі таких авіаперевізників, як Ryanair, easyJet чи Norwegian Air Shuttle.

Лоукостером - з пересадкою
Однак, незважаючи на широку мережу авіарейсів Wizz Air з Києва, усі популярні туристичні напрямки вона не покриває. Наприклад, немає прямого сполучення з Києва до Праги, Парижу чи Амстердаму, не виконує ця авіакомпанія й рейсів із України до Іспанії та Італії (хоча цей авіаперевізник колись обслуговував такі маршрути). Відсутність Wizz Air на кожному з таких маршрутів має своє пояснення (наприклад, до Праги польоти неможливі завдяки чинній редакції україно-чеської міжурядової угоди про авіаційне сполучення, відповідно до якої пункти прибуття та частоти жорстко квотуються), проте для українців це ще не означає неможливості потрапити в ці та багато інших аеропортів авіаційним шляхом. Адже з набуттям чинності безвізового режиму пішла в минуле практика скасування віз для українських громадян через нецільове використання візи, чим час від часу користувалися прикордонні служби деяких держав. Бо з 11 червня цього року громадянин України - власник біометричного паспорта - не має клопоту із поясненням прикордоннику необхідності пересадки та/чи подальшого слідування у транзитному аеропорту відповідно до виданої йому тим чи іншим консульством шенгенської візи. А тому для українських туристичних компаній - як агентів, так і туро-ператорів - відкрився широкий простір для комбінування пересадочних маршрутів у європейських аеропортах. Наприклад, за схемою Wizz Air + Wizz Air або ж Wizz Air + інша авіакомпанія (при чому не обов'язково лоукостер).
Розглянемо деякі приклади таких комунікацій.

Варшава, аеропорт ім. Ф.Шопена
Цей головний аеропорт польської столиці давно вже став своєрідним хабом для великої кількості громадян України, які за допомогою рейсів авіакомпанії LOT мандрують теренами Європи та світу. З Києва до Варшави на паритеті з LOT літає авіакомпанія МАУ, а віднедавна ще й Wizz Air. Таке сполучення стало можливим завдяки повній лібералізації авіасполучення між Україною та Польщею.
Станом на середину жовтня 2017 року рейси угорського лоукостера між Києвом та Варшавою здійснюються з рази на тиждень, по вівторках, четвергах та суботах. За розкладом літак цієї авіакомпанії прибуває в аеропорт ім. Шопена об 11.30 за варшавським часом. З Варшави Wizz Air здійснює польоти за 48 маршрутами. Зокрема, з з них пролягають до Іспанії (Барселона, Сантандер та Аліканте), 9 до Італії, 5 до Франції, 2 до Португалії, по 1 до Греції, Болгарії, Кіпру та Марокко. Якщо ж врахувати, що з цього аеропорту літають й інші авіакомпанії-лоукостери, наприклад, Eurowings, Norwegian Air Shuttle, Aer Lingus чи Wow Air, професійний туристичний агент без проблем зможе підібрати для свого клієнта маршрут, який задовольнить його потреби як з логістичної, так і з фінансової точки зору. Якщо ж взяти до уваги аеропорт Warszawa Modlin, який знаходиться приблизно в 60 км на північний схід від польської столиці, й звідки міжнародні рейси здійснює ірландський лоукостер Ryanair, можливості для підбору маршрутів для українських туристів стають практично безмежними.

Інші польські аеропорти
Крім Варшави, авіакомпанія Wizz Air літає з Києва ще в 5 польських аеропортів: Катовіце, Познань, Гданьск, Вроцлав та Люблін. В цій статті ми детально не розглядатимемо маршрутну мережу кожного з них. Зазначимо лише, що кожний з них можна використовувати як пересадочний для подальшої подорожі як по Європі, так і за її межі. Залежно від розкладу польотів та побажань клієнта, професійний туристичний агент зможе прокласти для нього маршрут і через ці аеропорти, за необхідності організувавши нічліг, екскурсійну программу, трансфер і т.д.
Для прикладу наведемо можливості аеропорту Любліна - останнього на сьогодні напрямку, куди Wizz Air відкрила рейси із Києва та літає двічі на тиждень: у понеділок та п'ятницю. Крім української столиці, угорський авіаперевізник літає звідси по 7 маршрутах (з у Велику Британію, по 1 у Норвегію, Нідерланди, Швеції та Ізраїль). Здавалося б, напрямки не дуже популярні серед українців, які воліють літати бюджетними авіакомпаніями. Однак, якщо подивитися на сайт аеропорту, одразу побачимо, що з Любліна стартує кілька цікавих для українських туристів маршрутів. Наприклад, до Мілану, який 4 рази на тиждень обслуговує британський лоу-костер easyJet, або ж до італійської Верони, куди можна дістатися лоукостером Small Planet. Крім того, в літній сезон здійснюються авіарейси до болгарського Бургасу та грецького Геракліону. Стикування з названими, та й іншими авіарейсами не завжди є зручним: іноді можливе тривале очікування, навіть може виникнути необхідність нічлігу. Проте Люблін як культурно-історичний центр гідний того, щоб зупинитися в ньому на 1-2 ночі. Те ж саме можна сказати й про інші польські аеропорти, через які можливі стикувальні рейси - починаючи з Варшави.

Чому саме Польща?
У принципі, все наведене вище стосується й інших європейських аеропортів, куди з території України літає Wizz Air. Пересадки та стоповери можна здійснювати й у Будапешті, Братиславі, Вільнюсі та інших пунктах прибуття угорського перевізника. Проте для реалізації таких цілей Польща з точки зору українських економ-туристів (тобто тих із наших громадян, які воліють подорожувати лоукостерами) має цілу низку переваг. По-перше, ментальна й культурна спорідненість: наші держави й народи базуються на одному і тому ж самому історично-культурному підґрунті, ми тривалий час жили в одній державі - Речі Посполитій, тож маємо цікаву для багатьох спільну історію. Й цей потенціал ще далеко не реалізовано: за словами директора українського представництва Польської туристичної організації (ПОТ) Влодзімежа Щурека, ПОТ вирішила повернутися до активної співпраці з українськими туроператорами саме з цієї причини. Отже, українські туристичні компанії, які організовуватимуть подорожі та відпочинок своїх клієнтів у Польщі або через Польщу, як додатковий бонус можуть користуватися підтримкою з боку ПОТ.
По-друге, для українців у Польщі практично відсутній мовний бар'єр: протягом останніх років до сусідньої країни переселилася значна кількість наших співгромадян, які працюють, зокрема, й у сфері обслуговування. Тож у більшості випадків українського туриста у Польщі без проблем зрозуміють та з великою ймовірністю підтримають розмову українською чи російською мовами. А якщо ж ні, то в готелі, ресторані, на транспорті, в музеї чи торговельному центрі поруч обов'язково знайдеться хтось, хто розуміє й говорить українською.
Ще один аспект - ціновий. Польща не входить до єврозони, розрахунки в ній здійснюються в національній валюті - польських злотих. Не в останню чергу через це ціни на туристичні й транспортні послуги тут є відчутно нижчими, ніж в інших державах Європи. Наприклад, разовий квиток для проїзду в міському транспорті у Варшаві (40-хвилинний) коштує з.60 злотих, тобто 27 гривень. За українськими мірками це досить дорого, однак згадаємо, що такий самий разовий квиток у Відні коштує 2 євро (62 грн.), а в Амстердамі - 2.90 (89.9 грн.). Подібне співвідношення спостерігається й на інші основні туристичні послуги: проживання в недорогих готелях та хостелах, харчування в кафе та ресторанах і т.д.

Чому варто літати?
У цій статті досить багато уваги приділяється рейсам авіакомпанії Wizz Air. Така інформація не є прихованою рекламою угорського лоукостера - просто такими є сьогоденні українські реалії: перетинати кордон з ЄС повітряним шляхом назручніше та найвигідніше саме за допомогою цієї авіакомпанії. Зрозуміло, що існують й інші способи: наприклад, з того ж таки Києва до Барселони та Риму можна дістатися рейсами іспанського лоукостера Vueling. Але. По-перше, ця авіакомпанія здійснює в Україну лише сезонні рейси (принаймні, так було донедавна - Ред.), по-друге, вартість авіаквитків на її рейси зазвичай аж ніяк не лоукостерна.
Про наміри літати в Україну, починаючи з грудня 2017, оголосила й інша європейська бюджетна авіакомпанія - італійська Ernest Airlines, яка сполучатиме Київ та Львів з Венецією, Міланом (Берґамо) та Неаполем. Мінімальна вартість квитків починається від 49.9 євро, що, поза всяким сумнівом, розширить можливості українських агентів пропонувати своїм клієнтам маршрути для економ-подорожей. Коли в українському небі з'являться, нарешті, Ryanair чи ті ж таки Norwegian Air Shuttle, можливостей для українських мандрівників, а відтак й туристичних компаній, з'явиться ще більше, проте цих перевізників у нашій державі поки що немає.
Акційні пропозиції час від часу оголошують і повно-сервісні авіакомпанії. Наприклад, у середині жовтня МАУ запропонувала пасажирам квитки RT до Варшави за суму, еквівалентну $70. Але такі акції мають обмежений термін дії, тож навряд чи придатні для завчасного планування подорожей. Тим часом, як повідомляють туристичні агенти, у свідомості багатьох українців нарешті відбувся зсув у бік раннього бронювання туристичних послуг. Утім, це не означає, що туристичний агент має апріорі відкинути подібні пропозиції від повно сервісних перевізників: адже його завдання-задовольнити потребу клієнта в найоптимальніший спосіб.
Нарешті, відповімо на запитання, поставлене в підзаголовку: чому варто саме літати? Або, якщо точніше: чому варто перетинати кордон повітряним шляхом? Адже автобусом значно дешевше. А потягом - ще й зручніше?
Відповідь на це запитання дуже проста: фактор часу. Сучасний світ, як ніколи, базується на максимі: «Час - це гроші». Наразі мало хто з мандрівників згоден витрачати час на діставання до місця відпочинку. А наземний транспорт, як правило, їде повільно (особливо по території України), крім того, тривалий час простоює на кордонах. Наприклад, автобусна подорож з Києва до Варшави триває близько 20 годин, з яких 7 годин витрачається на кордон... Що ж до потягів, то залізнична подорож з Києва до Будапешта розтягнеться на 19 годин, при чому ціна квитка складає приблизно 2500 грн. За ці ж гроші до угорської столиці можна без особливих проблем долетіти.

 

назад >>>